فرش ها خصوصا فرش های دست باف نیاز به توجه و مراقبت و نگهداری دارند چرا که از لوازم مهم در دکوراسیون منزل می باشند. از آنجایی که فرش ها ارزش بالای قیمتی دارند از این رو نمی توان هر دفعه به سراغ تعویض فرش و خرید فرش جدید رفت. برای نگهداری از فرش ها باید به نکات زیر توجه نمود. با مجله قالیشویی مهر و ماه همراه باشید.

نکاتی برای نگهداری از فرش
نکاتی برای نگهداری از فرش – مهر و ماه

اصول نگهداری از فرش

جاروزدن فرش

برای نگهداری از فرش باید اصول اولیه ی تمیزی و نظافت فرش را رعایت کنید یعنی فرش را جارو بزنید. جارو زدن فرش چه با جاروی سنتی چه با جارو برقی در نگهداری از فرش تاثیر مثبتی دارد. توصیه می شود قالی های نفیس و ابریشمی را همیشه با جاروبرقی جارو نزنید چرا که ممکن است جاروزدن همیشگی با جاروبرقی به بافت فرش آسیب برساند و اینگونه از ارزش آن کم شود.

جارو برقی از الکتریسته ی ساکن برای جمع آوری زباله و گرد و خاک استفاده می کند از این رو برای تمیز نمودن قالی ها روش ایمنی می باشد. فرش های ضخیم و پشمی و در مسیر های پر رفت و آمد را هفته ای یکبار حتما جارو برقی بکشید تا اینگونه فرش ها خوش بو و تمیز بمانند. برای جارو زدن فرش ها نباید جاروبرقی را به عقب یا جلو بکشید، بهتر است جارو را بر دارید و مجدد روی فرش گذاشته و به سمت خود بکشید. بهتر است که در جهت خواب فرش جارو را حرکت دهید. توصیه می شود فرش را از دو طرف جاروبرقی بکشید.

چرخاندن فرش

در صورت امکان فرش ها را از پنجره و نور آفتاب دور نگه دارید. اگر فرش در معرض نور خورشید قرار می گیرد توصیه می شود در ماه، یک مرتبه فرش را 180 درجه بچرخانید چرا که این کار از تغییر رنگ فرش جلوگیری می کند و محو شدن یکنواخت رنگ را در فرش رقم می زند و اینگونه از فرسودگی فرش در همان نقطه جلوگیری می شود.

تمیز نمودن سریع لکه های فرش

اگر به طور تصادفی لکه ای روی فرش ایجاد شد فورا در جهت تمیزی و از بین بردن لکه ی روی فرش اقدام بفرمایید چرا که لکه ها با گذشت زمان به تار و پود فرش نفوذ می کنند و اینگونه سخت تر از بین می روند.

برای پاک کردن لکه ها توجه داشته باشید که:

  • فورا در جهت از بین بردن لکه برآیید.
  • مایعات ریخته شده روی فرش را با قاشق و به آرامی جمع نمایید.
  • در صورت نیاز با آب سرد فرش را تمیز کنید.
  • با دستمال کاغذی و یا پارچه ی تمیز نخی، مایعات و لکه های ایجاد شده روی فرش را مالش ندهید.
  • از لبه لکه به سمت وسط لکه ها پیش بروید.
  • در صورت لزوم از مقدار کمی مواد شوینده و آب سرد استفاده کنید.
  • در صورت محو نشدن لکه با برس لباس، به آرامی لکه را بشویید.
  • اگر لکه پاک نشد می توانید لکه را برای بار دوم هم شستشو دهید.
  • فرش را بچرخانید.

شستشوی فرش

برای اینکه فرش درخشش و زیبایی اولیه را داشته باشد باید از سرکه ی سفید برای شستن فرش استفاده نمایید. برای شستن فرش با سرکه ی سفید باید، سرکه را به نسبت 1 به 3 رقیق نموده و با اسفنج به آرامی و در جهت پرز فرش بکشید و بعد از آن اجازه دهید تا فرش در هوای محیط خشک شود.

از قرار دادن فرش ها در معرض نور خورشید برای خشک شدن خودداری کنید چرا که نور خورشید رنگ فرش ها را محو می نماید. برای شستشوی فرش توصیه می شود قالی را به قالیشویی های معتبری چون قالیشویی مهر و ماه در تهران بسپارید تا قالی ها را بدون هیچ آسیبی، در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت شستشو دهند.

قالیشویی مهر و ماه خدمات قالیشویی در کاشانک تهران را به صورت اختصاصی ارائه می‌دهد. البته خدمات این مجموعه محدود به کاشانک نیست و در سراسر تهران خدمات ارائه می‌دهد و با سپردن فرش هایتان به این مجموعه نگرانی بابت نگهداری از فرش در زمینه شستشو و آسیب دیدگی نخواهید داشت.

برای شستشوی فرش به شیوه ی درست باید:

  • از مواد شوینده ی مناسب برای تمیز نمودن فرش استفاده کنید.
  • توصیه می شود مواد شوینده ی انتخابی را بر روی قسمتی از فرش که در دیدرس نیست، تست کنید.
  • خشک کردن پشت فرش را فراموش نکنید تا این شستشو موجب پوسیدگی فرش نشود.
  • اگر فرش رنگ ثابتی ندارد و یا می توانید این موارد را رعایت نمایید بهتر است فرش ها را به قالیشویی ها بسپارید.
  • برای شستن فرش های دست باف از بخار شوی استفاده نکنید.
  • استفاده از بخارشوی برای تمیزی فرش های دست باف توصیه نمی شود چرا که می تواند سبب آسیب به این فرش ها یا فرش های ابریشمی شود. بخار شوی، بخار آب زیادی را به تار و پود فرش ها می رساند، آب در میان الیاف قالی گیر می کند و اینگونه خشک کردن فرش کار سختی خواهد شد از این رو خیس ماندن فرش ها پوسیدگی و کپک زدگی را در پی می آورد و بوی نا و ماندگی آزاردهنده ای برایتان به ارمغان خواهد آورد.

آسیب دیدگی فرش را مرمت نمایید

در صورتی که فرش ها آسیب دیده اند و پارگی دارند باید به دنبال رفع این آسیب ها باشید. بسیاری از قالی شویی ها کار مرمت و ترمیم قالی ها را بر عهده می گیرند و فرش را در عین سادگی رفو می نمایند. قالی شویی مهر و ماه در تهران با دارا بودن کادر مجرب و آموزش دیده برای رفو و ترمیم قالی ها آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان است. اگر قالیتان آسیب دیده، سریعا آن را به قالیشویی مهر و ماه در تهران بسپارید تا در جهت رفع آسیب فرش برآید.

 از ترمز فرش استفاده کنید

فرقی نمی کند فرش شما نازک باشد و یا ضخیم، ترمز فرش می تواند ساییدگی و پارگی در فرش را به حداقل می رساند و طول عمر فرش را افزایش می دهد و از طرفی فرش محکم در سر جای خود باقی می ماند. فوم های زیر انداز هم برای زیر فرش مفید هستند زیرا عایق صدا و رطوبت می باشند.

اثاث منزل را جابجا نمایید

توصیه می شود که گهگاهی اثاث منزل را جابجا کنید. قرار گرفتن مبلمان سنگین روی فرش می تواند الیاف فرش را از بین ببرد و اینگونه فرش آسیب ببیند. بهتر است هر شش ماه یکبار، دکوراسیون منزل را جابجا نمایید و اینگونه طول عمر فرش را افزایش دهید.

سطح مناسب برای پهن کردن فرش

توجه داشته باشید سطحی که فرش را روی آن پهن می کنید در طول عمر فرش تاثیر بسزایی دارد. اگر سطح زیر فرش طوری باشد که فرش در تماس مستقیم با آهک و خاک باشد طول عمر فرش کاهش می یابد. سطحی که فرش روی آن قرار می گیرد باید صاف بوده و گچی و سیمانی نباشد و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. سایز فرش باید مناسب برای فضای مورد نظر شما باشد چرا که اگر سایز فرش، بزرگ تر از فضای مورد نظرتان باشد ناگزیرید فرش را تا بزنید و یا جمع نمایید که این کار فرش را دچار آسیب خواهد کرد.

فرش را در معرض رطوبت قرار ندهید

رطوبت و آب برای فرش بسیار مضر است و نابودی و پوسیدگی فرش را به دنبال دارد. زمانی که فرش دچار رطوبت می شود اشتباه بزرگی است اگر فرش را به حال خود رها کنید تا خشک شود. اغلب افراد زمانی که رطوبت به فرش رسید، آب روی فرش را با دستمال جمع می نمایند و منتظر می مانند تا رطوبت فرش در گذر زمان خشک شود که این محل برای رشد کپک ها و باکتری ها بسیار ایده آل است.

در صورتی که فرش خیس شد باید بلافاصله بعد از جمع کردن آب، در صورت امکان در زیر نور خورشید قرار گیرد تا خشک شود. بهتر است از گرما دادن محل با سشوار جدا خودداری کنید زیرا ممکن است بافت فرش در اثر گرمای سشوار آسیب ببیند. فرش های پلی استر به دلیل بسته بودن منافذ سطح، در مقابل رطوبت مقاوم هستند و راحت تر خشک می گردند.

نگهداری از فرش لول شده

اگر قصد دارید فرشی را لول نمایید و فعلا از آن استفاده نکنید، توصیه می شود فرش لول شده را دور از جریان هوا و رطوبت قرار دهید و هیچ گونه وزن و سنگینی روی فرش لول شده قرار ندهید. فرش لول شده را باید هر چند ماه یکبار باز نمایید تا هوا بخورد و بعد آن را لول کنید.