مبلمان از جمله وسایل مهم در هر منزل است که تمیز بودن آن ها در دکوراسیون منزل و تمیزی و نظافت منزل بسیار به چشم می آید. مبل ها قسمت های مختلفی دارند که ما در این مقاله شما را با نحوه تمیز کردن بخش های چوبی مبل آشنا می کنیم.

امروزه بیشتر مبل های شیک و زیبا دارای قسمت های چوبی و شیک هستند چرا که چوب جلوه ی زیبا و طبیعی تری به مبل ارزانی می دارد. اگر بخش چوبی مبل، براق و تمیز باشد در این صورت زیبایی مبل بسیار نمایان تر خواهد بود پس بهتر است که با نحوه تمیز کردن بخش های چوبی مبل آشنا شوید. بدانید که برای تمیزی بخش های چوبی مبل باید مراحل زیر را انجام دهید.

نحوه تمیز کردن بخش های چوبی مبل

مراحل تمیز کردن بخش های چوبی مبل

گردگیری

قبل از هرکاری برای تمیز کردن بخش های چوبی مبل باید گرد و غبار نشسته بر روی مبل را با دستمال نرم و تمیزی پاک کنید و تمامی سطوح چوبی مبل را عاری از هر گونه گرد و غبار نمایید. برای تمیزی سطح چوبی مبل می توانید از اسفنج نرم هم استفاده کنید. حواستان باشد که از دستمال ها و تمیز کننده های زبر برای پاک کردن سطح چوبی مبل استفاده نکنید چرا که روی قسمت های چوبی مبل خط و خش فراوان می افتد و زیبایی چوب مبل از بین می رود.

گردگیری سطح چوبی مبل را با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز و یا محلول‌های تمیزکننده چوب انجام دهید. برای گردگیری سطح چوبی مبل باید پارچه را به‌طور ملایم و مرتب بر روی سطح چوب حرکت دهید. در هر صورت، پیش از انجام هر گونه اقدام برای تمیزی بخش چوبی مبل، مهم ترین نکته آن است که اطمینان حاصل کنید که مبل به درستی تمیز شده باشد.

کندن چسب یا مواد دیگر از روی چوب مبل

برخی مواقع روی بخش های چوبی مبل مواردی چسبیده که به راحتی با یک دستمال و یا اسفنج نرم پاک نمی شود. در صورت مشاهده این موارد، اصلا از قیچی و یا چاقو استفاده نکنید چون سریعا چوب مبل را دچار آسیب می کند. مواردی از قبیل آدامس، چسب، کاغذ از جمله مواردی هستند که به راحتی با دستمال نرم و یا اسفنج پاک نمی شوند و برای کندن این مواد از روی سطح چوبی مبل، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید.

مثلا می توانید برای از بین بردن این مواد از روی چوب مبل از روغن استفاده کنید. برای اینکار باید ابتدا کمی روغن روی چسب و یا آدامس بریزید تا آن نرم شود و بعد آن را از سطح چوبی مبل جدا نمایید. سرکه هم از جمله مواد مناسب و موثر برای از بین بردن اتصال آدامس و یا کاغذ و چسب از روی چوب مبل می باشد.

اگر چسب خشک شده روی سطح چوب بود، می‌توانید از مقداری روغن مایع برای نرم کردن چسب استفاده کنید و سپس آن را با دستمال یا پارچه تمیز پاک کنید. اگر چسب هنوز تازه است، می‌توانید از الکل، مواد حلال یا محلول‌های مخصوص برای حذف چسب استفاده کنید. در هر صورت، پیش از استفاده از هر مواد شیمیایی، بهتر است که روی یک قسمت کوچک از چوب این مواد را تست کنید تا از هر گونه تغییراتی اطمینان حاصل شود.

تمیزکردن چوب با تمیزکننده ها

برای تمیزکردن چوب می‌توانید از تمیزکننده‌های خاصی استفاده کنید که برای انواع چوب مناسب باشند. برخی از تمیزکننده‌های چوبی حاوی مواد ضدعفونی کننده و تمیزکننده هستند که می‌توانند روی سطح چوب به خوبی کار کنند. برای تمیزکردن چوب، بهتر است از پارچه‌های نرم استفاده کنید.

ضمنا اگر از تمیزکننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، حتما دستکش بپوشید و توصیه می‌شود قبل از استفاده، روی یک بخش ناچیز از چوب تست انجام دهید تا مطمئن شوید که تمیزکننده به چوب صدمه نمی‌زند. در این مرحله باید چوب مبل را با یک ماده تمیز کننده پاک کنید این ماده تمیز کننده می تواند شیمیایی باشد و یا طبیعی که ما در این مقاله چند ماده پاک کننده طبیعی را برایتان توضیح می دهیم.

روغن زیتون و آب پرتقال

ترکیب روغن و آب پرتقال از جمله ترکیب های مناسب برای براقی و دوام چوب مبل است که برای ساخت این محلول باید یک فنجان روغن زیتون را با عصاره ی یک عدد پرتقال ترکیب کنید و بعد از دو یا سه روز می توانید آن را به کار ببرید. بعد از گذشت دو یا سه روز، دستمالی را آغشته به محلول نموده و سپس با دستمال نرم آغشته به این محلول روی چوب مبل بکشید تا به خوبی براق و تمیز شود.

این روش نه تنها سطح چوب را تمیز می‌کند بلکه به عنوان یک حفاظت کننده‌ی طبیعی برای چوب عمل می‌کند. توجه داشته باشید سطح چوب مبل حتما باید عاری از هر گونه گرد و خاک باشد.

روغن نارگیل و آب لیمو

محلول مناسب دیگر برای تمیزی و براق نمودن چوب مبل، ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو است که این ترکیب خاصیت ضدعفونی کردن و براق شدن چوب مبل را دارد و به عنوان محلول افزایش دهنده ی طول عمر چوب به شمار می آید. برای تهیه این ترکیب باید یک فنجان روغن نارگیل را با آب لیمو مخلوط کرده و سپس با دستمال آغشته به این محلول روی چوب مبل بکشید تا زیبایی و براقی اولیه را پیدا نماید.

مخلوط روغن نارگیل و آب لیمو می‌تواند برای تمیزکردن و نگهداری از سطح چوبی مفید باشد. روغن نارگیل  به عنوان یک ماده نرم‌کننده و حفاظت‌دهنده برای چوب عمل کرده و آب لیمو هم دارای ویژگی‌های تمیزکننده و ضد باکتریایی است. با ترکیب این دو ماده، می‌توانید یک مخلوط طبیعی بسیار خوب برای تمیزکردن و نگهداری از سطح چوب مبل تهیه نمایید.

قبل از استفاده از این مخلوط بر روی چوب، توصیه می‌شود که آزمایشی روی یک قسمت کوچک و پنهانی از چوب انجام دهید تا از هر تاثیر نامطلوبی جلوگیری کنید.

تمیز کردن مبل های چوبی روغنی

مبل های چوبی روغنی مبل هایی هستند که هر چند وقت یکبار باید حتما با روغن پوشش داده شوند و ظاهری گرمابخش و نرم داشته و برای تمیزی و براقی این مبل ها باید به صورت دوره ای به آن ها رسیدگی نمود.

برای تمیزی مبل های چوبی روغنی اصلا از موم استفاده نکنید چرا که موم تمامی منافذ چوب را می بندد و اینگونه خشکی و شکنندگی در چوب این مبل ها صورت می گیرد. اگر بر روی مبل های چوبی روغنی بر اثر گذاشتن لیوان نوشیدنی، لکه های سفیدی ایجاد شده است باید با دستمال آغشته به مقدار کمی خمیر دندان روی لکه ها بکشید.

برای پاک کردن لکه های آب از روی مبل های چوبی روغنی باید از روغن زیتون یا روغن پخت و پز و میزانی نمک استفاده کنید و روی لکه بمالید و سپس با برس نرمی محل را بسایید تا لکه کاملا محو شود.

برای تمیزی و براقی مبل های چوبی روغنی می توانید از یک قاشق جوش شیرین و آب برای تهیه خمیری استفاده کنید و بعد از آن خمیر را روی لکه های آب بمالید و سپس با دستمال نرمی حرکات دورانی بدون فشاری را آغاز نمایید تا لکه ها از بین بروند.

برای تمیز کردن مبل های چوبی روغنی می‌توانید از روغن های طبیعی نظیر روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید. برای این کار، یک مقدار مناسب از روغن را روی یک پارچه نرم بریزید و سپس به نرمی، سطح چوبی مبل را پاک کنید. این کار می‌تواند به تغذیه چوب کمک کرده و ظاهری زیبا و درخشانی به مبل دهد. توجه داشته باشید قبل از استفاده، اطمینان حاصل کنید که سطح چوبی مبل به خوبی گردگیری شده باشد.

تمیز کردن مبل چوبی صیقل خورده

مبل های چوبی صیقل خورده به سرعت با روغن جلا و یا موم و یا لاک تمیز و براق می شوند. توجه داشته باشید که اگر مبل صیقل شده، عتیقه باشد، برای تمیزی باید از موم خمیری استفاده کنید چرا که موم نسبت به لاک مایع و اسپری ماندگاری بلاتری خواهد داشت. می توانید قسمت های بیرونی و صیقل خورده ی چوب مبل را با پارچه آغشته به چای تمیز کنید. چای سیاه به دلیل اینکه تانن داراست لکه های قدیمی را از روی چوب مبل پاک می کند و جلای اولیه چوب مبل را باز می گرداند.

برای این کار باید دو یا سه چای کیسه ای سیاه را در یک فنجان آب داغ به مدت 5 دقیقه قرار داد و بعد از خنک شدن این ترکیب آن را با دستمالی نرم روی سطح چوب بکشید تنها توجه داشته باشید که رطوبت دستمال آغشته شده به چای را حتما به طور کامل بگیرید تا پارچه مبل را لک نکند.

توجه نمایید که برای پاک کردن لکه هایی که روی چوب صیقلی مبل صورت گرفته است تنها باید مقداری از سس مایونز را روی لکه بمالید و با دستمالی نرم به آرامی آن را پاک کنید. سس مایونز به راحتی خطوط مداد رنگی را هم پاک خواهد کرد.

در آخر یادآوری می‌کنم در صورتی که در زمینه تمیز کردن مبل چوبی تخصص ندارید یا روش های بالا جواب نداد مواد شیمیایی مختلف را روی چوب مبل امتحان نکنید چرا که ممکن است باعث آسیب های جدی به رنگ چوب مبل شوید. در این موارد بهترین کار استفاده از خدمات مبل شویی است. قالیشویی مهر و ماه خدمات مبل شویی در تهران و حومه را در سریعترین زمان ممکن و با بهترین قیمت ارائه میدهد.