مبل از جمله وسایلی است که در منزل بیشتر در معرض آلودگی قرار دارد چون مبل ها مکانی هستند که افراد بیشترین وقت خود را روی آن می گذرانند از این رو تمیز کردن مبل ها بسیار اهمیت دارد. در بازار مواد شوینده بسیاری برای نظافت و تمیزی مبلمان وجود دارد که اکثر این مواد، شیمیایی هستند از این رو بکار گیری این ترکیب های شیمیایی اصلا توصیه نمی شود چرا که بکار گیری مواد شیمیایی برای مبل ها ضرر دارد. در مرحله ی اول بهتر است از محلول خانگی تمیز کننده مبل استفاده کنید.

انواع محلول خانگی تمیز کننده مبل

استفاده از مواد تمیز کننده خانگی برای مبل توصیه می شود چرا که کمترین آسیب را برای مبل به دنبال دارد و همچنین به راحتی در اختیار افراد می توانند قرار گیرد. برای افرادی که آلرژی دارند مواد تمیزکننده خانگی بهترین گزینه برای استفاده است چرا که این مواد بوی شیمیایی ندارند و افراد را اذیت نمی کنند.

قبل از ساختن محلول تمیزکننده ی خانگی به نکات زیر توجه نمایید:

*به جنس مبل توجه داشته باشید

پارچه برخی مبل ها نسبت به برخی مواد شوینده چه خانگی و چه شیمیایی حساس است و این مواد سریعا سبب خرابی پارچه خواهند شد. روی پارچه مبل ها برخی از علامات اختصاری نوشته شده است که می توانید با توجه به این علامات، مواد شوینده مناسب برای مبل خود را انتخاب نمایید.

*علت کثیفی مبل چه می باشد

برخی محلول ها حلال و پاک کننده مناسبی برای برخی لکه ها نیستند از این رو باید بدانیم لکه روی مبل بر اثر چه چیزی ایجاد شده است و بعد محلول مناسب برای پاک کردن این لکه را درست کرده و برای شستشوی مبل استفاده کنیم.

*محلول ساخته شده را روی پارچه مبل تست نماییم

زمانی که ماده محلول تمیزکننده مبل را ساختیم باید این محلول را حتما روی قسمتی از مبل که دیده نمی شود تست کنیم تا ببینیم چه اثری روی پارچه مبل می گذارد و در صورت به وجود آمدن نتیجه دلخواه و همچنین تغییر رنگ ندادن پارچه و آسیب نرسیدن به تار و پود پارچه، این حلال خانگی را روی مبل به صورت کامل استفاده نمایید.

در این مقاله ما به برخی از مواد شوینده خانگی و نحوه ترکیب و ساختن این مواد شوینده مبل اشاره می کنیم.

محلول خانگی تمیز کننده مبل
محلول خانگی تمیز کننده مبل – قالیشویی مهر و ماه

محلول خانگی تمیز کننده مبل – ترکیب آب و صابون

ترکیب آب و صابون حلال فوق العاده قوی می باشد که برای تمیز نمودن مبل ها بخصوص مبل های سفید و روشن بیشترین کارایی را دارد. برای ساختن محلول آب و صابون باید مقداری پودر صابون را در یک لیوان آب ولرم بریزید و خوب ترکیب نمایید. در ترکیب آب و صابون کف کمی تولید می شود پس به دنبال ریختن صابون بیشتر و تولید کف بیشتر نباشید.

محلول خانگی تمیز کننده مبل – محلول الکل و نمک

محلول الکل و نمک از جمله محلول های خانگی شستشوی مبل است که برای از بین بردن انواع آلودگی ها می باشد و به راحتی می توان لکه های حاصل از مواد غذایی و چربی را با محلول الکل و نمک پاک نمود. قبل از استفاده از این ترکیب حتما روی قسمتی از مبل که دور از دسترس است حتما تست نمایید تا به پارچه مبل آسیبی وارد نشود. در صورت رضایت بخش بودن نتیجه ، محلول را روی لکه ها بپاشید و بعد از چند دقیقه آن را با دستمال پاک کنید.

محلول خانگی تمیز کننده مبل – ترکیب آب اکسیژنه و آمونیاک

آب اکسیژنه مایعی بی رنگ می باشد که در خیلی از فروشگاه ها عرضه می شود و خاصیت ضدعفونی و پاک کنندگی دارد. برای ساختن محلول آب اکسیژنه و آمونیاک تنها باید چند قطره آمونیاک را با آب اکسیژنه ترکیب نمایید و یک محلول اثربخش را برای شستشوی مبل بسازید. محلول آب اکسیژنه و آمونیاک در از بین بردن لکه های ایجاد شده توسط میوه و همچنین در از بین بردن لکه های زرد ناشی از حرارت و سوختگی موثر است.

محلول خانگی تمیز کننده مبل – ترکیب جوش شیرین و سرکه

ترکیب جوش شیرین و سرکه نقش موثری در تمیزی آلودگی دارد و به نوعی این محلول جوش شیرین و سرکه بهترین محلول در شستشوی مبل به حساب می آید. برای ساختن محلول جوش شیرین و سرکه باید به نسبت مساوی جوش شیرین و سرکه را ترکیب نمایید و ترکیب ایجاد شده را روی قسمت های کثیف مبل بریزید و بعد از گذشت چهار ساعت یا یک شبانه روز این محلول را با پارچه تمیزی از روی پارچه مبل پاک نمایید.

محلول خانگی تمیز کننده مبل – نمک

برای از بین بردن لکه های نوشابه و چربی می توانید قدری نمک را روی لکه بپاشید و بعد از چند دقیقه آن را با اسفنج نم دار پاک کنید تا لکه از بین برود. این شیوه روی لکه های قدیمی جواب نمی دهد.

محلول خانگی تمیز کننده مبل – محلول نشاسته

محلول نشاسته در آب از جمله مواد شستشوی مناسب برای از بین بردن لکه ها از روی مبل است که تنها کافی است محلول نشاسته ساخته شده را روی لکه ها بریزید و زمان دهید تا ترکیب نشاسته خشک شود سپس لکه را به آرامی بتراشید. بعد از تراشیدن نشاسته های خشک شده خواهید دید که لکه های روی مبل از بین رفته اند.

محلول خانگی تمیز کننده مبل – محلول روغن زیتون و سرکه سفید

محلول روغن زیتون و سرکه سفید برای پاک نمودن مبل های چرمی می باشد. برای ساختن محلول روغن زیتون و سرکه سفید کافی است که نصف فنجان روغن زیتون و یک چهارم فنجان سرکه سفید را ترکیب نمایید و سپس محلول را روی لکه ها اسپری نمایید و بعد با استفاده از یک پارچه مرطوب مبل را به آرامی پاک نمایید. توجه داشته باشید که این کار را آنقدر ادامه دهید تا لکه محو شود و روی سطح چرم مبل خراشی ایجاد نگردد.

قبل از شستشوی خانگی مبل با محلول های خانگی توجه داشته باشید که:

*قبل از شروع عملیات شستشوی مبل حتما مبل را جاروبرقی بکشید تا عاری از هرگونه زباله و گرد خاک شود. اگر حیوان خانگی هم دارید حتما باید از پرزگیر برای گرفتن و جمع آوری پرز و کرک ها استفاده نمایید.

*نگذارید لکه های مبل قدیمی شوند چرا که لکه های قدیمی و کهنه به سختی پاک می شوند.

*برای تمیز نمودن مبل ها حتما از دستمال نرم و تمیز استفاده نمایید تا خراشیدگی را در مبل سبب نشوند.

*برای تهیه محلول حتما از آب ولرم استفاده نمایید و به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید. تا به پارچه و رنگ پارچه آسیبی وارد نسازد.

*محلول تمیزکننده مبل را به صورت دایره وار روی سطح پارچه مبل بکشید و اصلا پارچه را محکم روی مبل نکشید تا مبل شما دچار آسیب نگردد.

*از سشوار برای خشک شدن مبل استفاده نکنید چرا که سبب تغییر در بافت پارچه خواهد شد.

در صورتی که مبل شما با استفاده از این محلول های خانگی تمیز نشد حتما به سراغ افراد کاردان در زمینه شستشوی تخصصی مبل بروید تا به راحتی با استفاده از دستگاه های مدرن و به روز و همچنین محلول های کارا و بی ضرر، مبل شما را در کمترین زمان شستشو دهند .

مبل شویی و قالی شویی مهر و ماه در تهران از جمله قالی شویی ها و مبل شویی های با تجربه و دارای سابقه ی درخشان در زمینه شستشوی مبل و قالی می باشد از این رو به راحتی و با خیال راحت مبل هایتان را به مبل شویی مهر و ماه بسپارید تا کادر مجرب این مبل شویی با حضور در محل، مبل ها را بدون هیچ آسیبی به مبل، در کمترین زمان با بالاترین کیفیت، شستشو دهند. به مدت محدود قالیشویی مهر ماه خدمات مبل شویی در شهرک محلاتی تهران را با تخفیف ویژه برای ساکنین این محله و سایر ساکنین منطقه یک تهران ارائه می‌کند.