فرش ها کالاهایی هستند که با تمیز نگه داشتن آن ها می توان طول عمر قالی ها را افزایش داد و نمای خانه را از این رو به آن رو کرد. امروزه روش های مختلفی برای شستن فرش وجود دارد که شما با در نظر گرفتن مزایا و معایب و بررسی همه ی روش ها می توانید روش شستشوی دلخواه خود را انتخاب نموده و فرش هایتان را شستشو دهید در این مطلب به انواع روش های قالیشویی پرداخته ایم با ما همراه باشید:

انواع روش های قالیشویی

قالیشویی سنتی

شستشوی سنتی فرش همان شستشویی است که از قدیم الایام در منازل انجام می شده و کمتر کسی با این روش شستشو آشنایی ندارد. روش قالیشویی سنتی، امروزه در برخی قالیشویی ها صورت می گیرد و به صورت دستی و با نیروی کار انجام می شود.

در روش قالیشویی سنتی، افراد فرش آویزان شده را با چوب زدن آرام و یا تکان دادن فرش ، گرد گیری می نمایند و بعد از آن با ریختن آب و مواد شوینده مناسب با استفاده از فرچه و تی مشغول شستن قالی می شوند و بعد هم قالی را با آب پر فشار آبکشی می نمایند و بعد از آنکه آبش رفت فرش را از میله آویزان می کنند تا قالی خشک شود. شستن قالی ها به روش سنتی در منزل کاری بس دشوار است چون باید جای لازم و کافی برای شستن فرش و خشک شدن فرش باشد تا کار شستشوی فرش به طور کامل انجام گیرد.

برخی قالیشویی ها قالی ها را به روش سنتی می شویند که بسیار سخت و زمان بر است و به نیروی کار مجرب و حرفه ای نیاز است و باید فضای شستشو مناسب باشد تا قالی ها هم خوب شسته شده و هم خوب خشک شوند. قالیشویی سنتی در قالی شویی ها زمان بر است و این به دلیل آنست که هم شستشوی قالی ها سخت می باشد و هم اینکه فرآیند خشک شدن قالی ها در این شیوه در هوای آزاد صورت می گیرد و بسته به هوای آن زمان، قالی ها دیر خشک شده و دیرتر به مشتری تحویل می گردند.

قالیشویی نیمه اتوماتیک

قالیشویی نیمه اتوماتیک یکی دیگر از شیوه هایی است که قالی شویی ها قالی ها را می شویند و قالیشویی نیمه اتوماتیک در واقع روش تلفیقی از قالیشویی اتوماتیک و قالیشویی سنتی است. در روش قالیشویی نیمه اتوماتیک هم نیروی انسانی و هم تجهیزات اتوماتیک در شستشو دخیل هستند.

در قالیشویی نیمه اتوماتیک نیروی انسانی با استفاده از تعداد محدودی وسایل اتوماتیک کار شستشوی فرش را انجام می دهند، مثلا در این روش از قالی شویی، در مرحله ی گردگیری قالی ها، از جارو برقی برای جمع آوری گرد و خاک استفاده می شود و در مرحله ی شستن قالی باز هم مانند شیوه ی قالیشوی سنتی، قالی ها روی زمین پهن می شوند.

قالیشویی تمام اتوماتیک

در روش قالیشویی تمام اتوماتیک فرش ها از مرحله اول تا مرحله آخر شستشو به وسیله ی دستگاه های تمام اتوماتیک شسته می شوند. انواع مختلفی از دستگاه های اتوماتیک شستشوی قالی در بازار وجود دارد که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارند. در روش قالیشویی تمام اتوماتیک نیروی انسانی تنها در مرحله ی جابجایی فعالیت دارند و اصلا در مرحله های خاک گیری فرش ها، شستشوی فرش ها و یا خشک شدن فرش ها دخالتی ندارند و تمام این مراحل با دستگاه تمام اتوماتیک انجام می شود.

در دستگاه های تمام اتوماتیک عمل خاک گیری با دقت تمام صورت می پذیرد و در مرحله شستن، قالی ها به آرامی و به صورت چرخشی و مدور فرچه می خورند و مواد شستشو هم به اندازه ی استاندارد روی فرش ها ریخته می شود. آبکشی فرش ها هم با آب پرفشار صورت می گیرد تا تمامی مواد شوینده از تار و پود فرش ها بیرون بیاید و فرش ها آب کشی شوند.

در روش قالیشویی تمام اتوماتیک، تمام لکه ها حتی لکه های قدیمی و کهنه هم بدون هیچ گونه آسیب به فرش از روی قالی پاک می شوند. فرآیند خشک شدن قالی ها هم با دستگاه انجام می شود که در این مرحله دمای خشک کن به نحوی تنظیم شده که به قالی ها هیچ گونه آسیبی وارد نشود و باعث کش آمدن قالی نگردد.

روش های قالیشویی
روش های قالیشویی

قالیشویی سنتی یا قالی شویی نیمه اتوماتیک و یا قالیشویی تمام اتوماتیک کدام بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال باید تمامی موارد گفته شده در بالا مطالعه نموده و با توجه به مواردی که مد نظر دارید یک شیوه ی شستشوی قالی را انتخاب نمایید ولی اگر قالی شما حساس است توصیه می شود که حتما قالی را به شیوه ی تمام اتوماتیک بشویید زیرا در شیوه ی شستشوی تمام اتوماتیک قالی ها، همه موارد فشار، دما و … برای شستن قالی های حساس تنظیم شده است و اینگونه آسیبی به قالی نمی رسد.

قالی های دست باف جز قالی های حساس می باشند از این رو بهتر است به شیوه ی قالی شویی تمام اتوماتیک شسته شوند تا به تار و پود فرش دست باف آسیبی نرسد. توجه داشته باشید که قالی شویی تمام اتوماتیک هزینه بیشتری نسبت به قالی شویی نیمه اتوماتیک و قالیشویی سنتی دارد.

از آنجایی که کار شستشوی قالی ها در منزل امکان پذیر نیست بهتر است شستن و تمیزی قالی ها را بر عهده ی شرکت های قالیشویی قرار دهید تا با امکانات مجهز و کادر مجرب خود سریع فرش ها را شستشو دهند و اینگونه شما را از نگرانی درآورند.

قالیشویی و مبل شویی مهر و ماه در خدمات قالی شویی در محمودیه تهران را به صورت تخصصی ارائه میدهد و با کمی تحقیق به سابقه ی درخشان این قالیشویی در زمینه ی شستشوی قالی ها پی می برید از این رو می توانید با خیال راحت در منطقه یک تهران و سایر مناطق شهر تهران قالی هایتان را به آن ها سپرده تا شستشوی قالی ها را به نحو احسنت انجام دهند.

قالی شویی مهر و ماه در تهران مجهز به دستگاه های مدرن و به روز و همچنین کادر آموزش دیده ی مجرب می باشد از این رو قالی ها را به بهترین نحو شستشو می دهند و چون از مواد شستشوی با کیفیت و بدون آسیب برای قالی ها استفاده می کند همیشه حرف اول را در میان قالی شویی های تهران زده است.