فرش های دست باف از نظر جنس الیاف، نحوه ی بافت، چله کشی و رنگ بندی و … تفاوت زیادی با فرش های ماشینی دارند و باید گفت فرش های دست باف حساسیت زیادتری نسبت به فرش های ماشینی دارند  از این رو باید در شستشوی فرش های دست باف، دقت و حساسیت بیشتری به کار برده شود برای همین توصیه می شود که برای شستن قالی های دست باف به قالی شویی های معتبر مراجعه نمایید و قالی دست باف را در اختیار این قالی شویی ها بگذارید تا کار شستشوی قالی را به بهترین شکل و با ظرافت لازم انجام دهند.

روش های قالیشویی فرش دستباف

برای شستشوی فرش های ماشینی می توانید اگر فضای لازم را و مهارت لازم و آگاهی کافی در زمینه ی  شستشوی فرش دارید خود در منزل فرش را شستشو دهید و در غیر این صورت می توانید فرش دست باف را به قالی شویی های معتبر و با سابقه ی درخشان مانند قالی شویی مهر و ماه در تهران بسپارید تا با دقت و ظرافت و بدون هیچ گونه آسیب به فرش، فرش دست باف شما را شستشو داده و تحویلتان دهند.

شستشوی سنتی فرش دستباف

یکی از روش های قالیشویی فرش دستباف شستشوی سنتی یا همان شستشوی خانگی فرش است که از بهترین مواد شستشو خانگی می توان به محلول سرکه و نمک اشاره کرد. سرکه یکی از بهترین مواد شوینده برای تمیزی لکه و کثیفی از روی فرش است. برای تمیزی فرش دست باف باید از ترکیب سرکه با دو پیمانه آب و یک قاشق نمک ترکی استفاده کرد. برای حذف بوی بد سرکه، در ترکیب چند قطره آبلیمو بکار ببرید.

در روشی دیگر هم می توانید مقداری جوش شیرین روی فرش بریزید و بعد از بیست دقیقه آن را جارو بزنید. این روش برای از بین بردن لکه های چربی از روی فرش دست باف بسیار مفید است که به راحتی با استفاده از جوش شیرین می توانید چربی ها از روی فرش دست باف جمع نمود چرا که نشاسته چربی را جذب خود می کند.

شستشوی فرش دستباف توسط قالیشویی

شستشوی فرش های دست باف در منازل کاری بس دشوار است چرا که فرش های دست باف سنگین تر از فرش های ماشینی هستند و خیس شدن فرش ها هم خود سبب سنگین شدن بیشتر فرش های دست باف می شود و همچنین شستشوی فرش در منازل سبب سبب هدر رفت آب و مصرف انرژی می شود.

یکی دیگر از روش های قالیشویی فرش دستباف ، شستشوی فرش ها توسط قالی شویی های معتبر مانند قالیشویی مهر و ماه است که تخصصی و بصورت حرفه ای انجام می شود و تمامی مراحل آبکشی آب گیری و خشک شدن و شستشو با دستگاه و بسته بندی انجام می شود و مواد شوینده ی مناسب و بدون آسیب برای فرش های دست باف استفاده می شود از این رو قالی های دست باف با شستشو توسط قالیشویی ها، هم تمیز تر شسته و هم زودتر آماده برای پهن شدن در منزل خواهد شد.

توجه داشته باشید که فرآیند خشک شدن فرش دست باف در شستشو بسیار اهمیت دارد چرا که دیرتر از فرش ماشینی خشک می شود. از این رو بهتر است قالیشویی ها فرش های دست باف را بشویند چون دستگاه خشک کن فرش دست باف را دارا هستند و اینگونه فرش را در کمترین زمان و بدون هیچ آسیبی خشک می کنند.

روش های قالیشویی فرش دستباف
روش های قالیشویی فرش دستباف – قالیشویی مهر و ماه

اهمیت نحوه ی شستن فرش های دست باف

فرش های دست باف از نظر جنس الیاف، نحوه ی بافت، چله کشی و رنگبندی و .. با فرش های ماشینی تفاوت دارند و در مقایسه با شستشوی فرش های ماشینی باید ظریف تر شسته شوند. در کل به دلیل داشتن الیاف و مواد منحصر به فرد فرش های دست باف ، طرز شستن و مواد شوینده در آن ها اهمیت ویژه ای دارد.

در فرش های دست باف از رنگ های طبیعی و گیاهی استفاده شده است از این رو ممکن است واکنش زیادی در برابر انواع مواد شوینده نشان دهند برای همین فرش های دست باف را نباید با مواد شوینده ی قوی و مضر شستشو داد چون سبب تغییر رنگ فرش و یا حتی آسیب  به بافت فرش خواهد شد.

برای شستن فرش های دست باف بهتر است از افراد متخصص استفاده نمایید و شستشوی فرش را در اختیار قالی شویی ها بگذارید چرا که قالی شویی های با سابقه درخشان مانند قالی شویی مهر و ماه در تهران، افراد متخصص و دارای مهارت کافی برای شستن قالی ها بخصوص قالی های دست باف دارند و هم اینکه موادی را استفاده می کنند که هیچ گونه آسیبی برای قالی نداشته باشد.

مراحل شستشوی فرش دست باف در شستشوی سنتی و قالیشویی مدرن صنعتی

برای شستشوی فرش های دست باف باید تمامی مراحل، یک به یک با دقت انجام گیرد تا شستشوی قالی مفید بوده و آسیبی برای قالی نداشته باشد.

گردگیری اولیه فرش دست باف

قبل از آنکه فرآیند شستشوی فرش دست باف را انجام دهید باید گردگیری و تمیز کردن فرش را انجام دهید. برای گردگیری اولیه ی فرش دست باف و تمیزی اولیه می توانید از جاروبرقی استفاده کنید تا گرد و غبار درون الیاف قالی دست باف را به خوبی جمع آوری نماید. گرد گیری اولیه ی فرش سبب می شود که در زمان خیس شدن قالی برای شستشو، گرد و خاک به بافت و الیاف قالی نچسبد و اینگونه شستن فرش، راحت تر صورت گیرد.

تست رنگ فرش

مرحله ی بعدی در شستن فرش های دست باف تست رنگ است که مرحله ی بسیار مهمی می باشد. در تولید فرش های دست باف، الیاف طبیعی با رنگ های گیاهی به کار رفته است که هر کدام از الیاف و رنگ ها در برابر آب و مواد شوینده واکنش های متفاوتی دارند. تست رنگ سبب می شود تا از عدم تغییر تداخل رنگ ها در فرش اطمینان حاصل نمایید و بعد از آن می توانید اقدام به شستشوی فرش کنید.

برای مواد شوینده ای هم که می خواهید استفاده کنید باید حتما توجه داشته باشید که این مواد آنقدر قوی نباشند که سبب تغییر رنگ و تداخل در رنگ و الیاف شود چرا که این آسیب ها در فرش های دست باف اصلا قابل جبران نخواهد بود. با استنداد به سایت southwesternrugsdepot برای تست رنگ فرش باید از یک دستمال سفید مرطوب استفاده کنید و بر روی قسمت های مختلف فرش و روی رنگ های مختلف فرش بکشید تا از عدم رنگ دهی فرش اطمینان حاصل فرمایید.

خیس کردن فرش دست باف و شستشو با مواد شوینده

بعد از گردگیری فرش می توانید فرش را با آب خیس نمایید. توجه داشته باشید که در شستشوی فرش با آب، نباید از آب داغ استفاده کرد چرا که آب داغ و خیلی گرم سبب ایجاد تداخل در رنگ و آسیب دیدن الیاف بافت فرش دست باف خواهد شد. شامپوی فرش را با آب ترکیب کنید و سپس با برس نرمی کف حاصل از شامپو را روی فرش بزنید و بکشید. بجای برس نرم می توانید از پارچه نرم و لطیفی استفاده کرد. شرکت مهر و ماه با تجهزات به روز خدمات قالیشویی در کاشانک تهران و سایر مناطق استان را با بهره گیری از حرکت آرام دستگاه های شستشو بر روی سطح فرش، کار شستشوی قالی را انجام می دهند.

آبکشی فرش دست باف

بعد از کامل نمودن فرآیند شستشو و تمیزی و محو کردن لکه ها و کثیفی ها باید فرش را آبکشی کنید و تمامی مواد شوینده باقی مانده در منافذ و الیاف فرش را تمیز کنید تا هیچ گونه کفی در فرش باقی نماند. آبکشی فرش دست باف را تا زمانی که آب شفاف و زلال از فرش خارج نشده است ادامه دهید.

آبگیری و خشک کردن فرش دست باف

در روش شستشوی سنتی فرش دست باف، فرش لوله می شود و برای مدتی در نقطه ای قرار می گیرد تا آب آن تا حدودی از قالی خارج شود و بعد از آن قالی در فضای آزاد پهن می شود. در روش شستشوی قالی دست باف توسط شرکت های قالی شویی، فرش های دست باف به دستگاه های خشک کن منتقل می شوند و اینگونه بعد از خشک شدن کامل، بار دیگر فرش جارو زده می شود. اکنون فرش قابل استفاده و پهن شدن در مکان مورد نظر است.

نکات مهم روش های شستشوی فرش دست باف

  • قبل از اینکه برای شستشوی فرش اقدام فرماید حتما فرش را بررسی کرده تا اگر پارگی یا سوختگی و یا خوردگی و … دارد حتما آسیب وارده را رفع شود تا هنگام شستن این آسیب ها زیاد تر نشوند.
  • حتما قبل از شستن فرش دست باف، تست رنگ را انجام دهید.
  • مواد شوینده مناسب را انتخاب کنید چرا که مواد شوینده قوی قطعا فرش دست باف را دچار
    آسیب و مشکل می کند.
  • توجه داشته باشید که طریقه ی شستن فرش دست باف با فرش ماشینی بسیار متفاوت است و نباید فرش دست باف را مانند فرش ماشینی شستشو داد.
  • فرش حتما باید بعد از شستشو به طور کامل خشک شود و الا شستن شما بی فایده است و بوی نا آزارتان خواهد داد. بهترین راه برای خشک کردن قالی های دست باف، استفاده از دستگاه خشک کن فرش در قالیشویی هاست چرا که فرش دست باف را با دمای مناسبی که آسیبی برای فرش نداشته باشد به طور کامل خشک می کند.

فرش دست باف را حداقل سالی یکبار شستشو دهید تا سلامت بماند و روح تازه در آن بدمد.

https://mehromahcarpet.com/%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b4%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b4%d8%a7%d9%86%da%a9-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86/