فرش از جمله کالاهای دکوراسیونی مهم در منزل می باشد که امروزه با توجه به قیمت بالای فرش ها باید در حفظ و نگهداری آن ها کوشا بوده و به هر طریقی طول عمر فرش ها را افزایش دهیم.  برای مراقبت و افزایش طول عمر فرش ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

روش های افزایش طول عمر فرش
روش های افزایش طول عمر فرش

جارو کشیدن به موقع فرش ها برای افزایش طول عمر فرش

برای افزایش طول عمر فرش ها به طور مرتب فرش ها را جارو بکشید تا گرد و خاک به تار و پود فرش ها نفوذ نکرده و اینگونه هم زیبایی فرش ها محو نشود و هم اینکه این گرد و خاک، انسجام تار و پود قالی را از بین نبرد. پس بهتر است از مکش روزانه و تمیز کردن منظم برای حذف گرد و غبار استفاده کنید تا سبب افزایش طول عمر فرش ها شوید. برای جارو زدن فرش ها می توانید از جارو برقی کمک بگیرید تا بدون آسیب به تارو پود و گره های فرش، گرد و خاک درون فرش را بکشد و تمیزی فرش را برایتان رقم بزند.

شستشوی صحیح فرش ها برای افزایش طول عمر فرش

شستشوی صحیح فرش ها به‌طور دوره‌ای و در مواقع لزوم، در افزایش طول عمر فرش ها بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که شستشوی فرش باید با روش‌های مناسب انجام شود تا فرش صدمه نبیند و با توجه به رنگ ، جنس، میزان کثیفی و وجود لکه ها می توانید بهترین روش برای شستشوی فرش را انتخاب نمایید و یا فرش را به قالی شویی های معتبری و کارآمد چون قالیشویی مهر و ماه در تهران بسپارید تا در کمترین زمان با بهترین کیفیت و بدون هیچ آسیبی فرشتان را شستشو دهند و اینگونه شستشوی حرفه ای فرش خود را به تکنسین‌های مطمئن برای شستشوی فرش بسپارید تا بهترین شیوه ی شستشو برای فرش شما اعمال شود و طول عمر فرش افزایش یابد.

 فرش‌ها نیاز به شستشوی دوره‌ای دارند، اما زمان مناسب شستشوی آن ها بستگی به استفاده و شرایط محیطی دارد. فرش‌ها در استفاده ی مکرر، حیوانات خانگی یا کثیفی و ایجاد لکه، نیاز به شستشوی بیشتری پیدا می کنند. به طور کلی، دو تا چهار سال یک بار شستشوی پایه‌ای برای فرش‌ها مناسب است. اما اگر فرش‌ها زودتر از دوره، کثیف شدند، باید زودتر در جهت پاک کردن و از بین بردن لکه اقدام نمایید چرا که لکه با گذشت زمان به خورد تار و پود قالی می رود و به سختی از روی فرش پاک می شود.

لکه بری به موقع فرش برای افزایش عمر فرش

اگر لکه‌ای بر روی فرش ایجاد شد، بهتر است آن را هر چه سریعتر پاک کنید تا جلوی جذب عمیق تر لکه و وارد شدن آن به داخل فرش را بگیرید. برای افزایش عمر فرش، باید توجه داشته باشید که اگر لکه ای روی فرش ایجاد شد سریعا در جهت حذف لکه برآیید تا طول عمر فرش افزایش یابد.

اگر در ابتدای زمان ایجاد لکه، در جهت پاک کردن لکه اقدام بفرمایید لکه سریع تر از بین رفته و پاک می شود. به خاطر داشته باشید که برای لکه بری فرش حتما روش مناسب را انتخاب کنید تا هیچ خسارتی به فرش وارد نسازید. در لکه بری خانگی پیشنهاد می‌شود که قبل از استفاده از هر محصول یا روشی بر روی فرش، ابتدا روی یک قسمت کوچک و دور از دید فرش تست کنید تا از بروز هر گونه تغییرات یا صدمه احتمالی به فرش جلوگیری شود.

 اگر خود نمی توانید لکه ی ایجاد شده را از روی قالی پاک کنید حتما به قالیشویی معتبر مراجعه نمایید تا کار شستشوی قالی را به بهترین نحو انجام دهند. قالیشویی مهر و ماه از جمله قالی شویی های معتبر در تهران است که بسیار در حیطه ی قالی شویی تخصص دارد و با پیشرفته ترین دستگاه های به روز دنیا قالی ها را لکه بری می کند و بدون آسیب، شستشوی با کیفیت قالی ها را انجام می دهد.

کنترل رطوبت منزل برای افزایش طول عمر فرش

وجود رطوبت بیش از حد در محیط می تواند سبب پوسیدگی و از بین رفتن فرش شود از این رو کنترل رطوبت در منزل اهمیت بسیاری برای حفظ فرش و افزایش طول عمر مفید فرش دارد. رطوبت زیاد یا کم هر دو می‌توانند به فرش آسیب بزنند. برای کنترل رطوبت در منزل و افزایش طول عمر فرش، می‌توانید از تهویه مناسب، دمنده‌های رطوبت، رطوبت‌سنج و سیستم‌های گرمایش و خنک‌کننده استفاده کنید. با کنترل رطوبت در منزل، می‌توانید به حفظ فرش و افزایش عمر مفید فرش کمک کنید.

باید بدانید که فرش ها در مناطق گرم و خشک عمر بیشتری نسبت به محیط های مرطوب و شرجی دارند. رطوبت مشکلاتی چون بیدخوردگی را در فرش ایجاد می کند که جبران ناپذیر است. از قرار دادن وسایلی که رطوبت ایجاد می کنند و یا رطوبت دارند مانند گلدان بر روی فرش خودداری کنید.

استفاده از رو فرشی و پادری برای افزایش طول عمر فرش

استفاده از رو فرشی و پادری می‌تواند به حفظ فرش و افزایش عمر مفید آن کمک کند. رو فرشی و پادری از ساییدگی، لغزش و آسیب‌های دیگر به فرش جلوگیری می کند. روفرشی روکشی است که روی فرش در قسمت های پر رفت و آمد کشیده می شود تا هم از آلودگی سطح فرش در مسیر رفت و آمد جلوگیری کرده و هم از سایش فرش در مسیر رفت و آمد جلوگیری شود.

پادری هم قطعه ای فرش مانند، در ابعاد کوچک است که در محل ورودی در، روی فرش گذاشته می شود تا این قسمت فرش دچار ساییدگی و آلودگی و کثیفی نشود. استفاده از رو فرشی و پادری نه تنها به حفظ فرش کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند ایمنی و آرامش شما را هنگام راه رفتن بر روی فرش هم افزایش دهند. استفاده از روفرشی و پادری می‌تواند به افزایش طول عمر فرش کمک زیادی کند و همچنین از ساییدگی، فشار زیاد و آسیب‌های دیگر به فرش جلوگیری نماید.

نصب پرده برای افزایش طول عمر فرش

نصب پرده می‌تواند به افزایش طول عمر فرش کمک کرده و در حفظ فرش نقش موثری داشته باشد. نصب پرده از تابش مستقیم نور خورشید بر روی فرش جلوگیری می کند و اینگونه سبب افزایش طول عمر پرده خواهد شد. اگر فرش شما در معرض نور خورشید مستقیم قرار دارد، نصب پرده می‌تواند از آن محافظت کرده و از افت رنگ و خشک شدن فرش جلوگیری کند.

در مناطقی که مادام در معرض نور خورشید هستند استفاده از پرده برای جلوگیری از دو رنگ شدن و از بین رفتن فرش بسیار مهم است. وجود پرده‌ها می‌تواند از تغییر در نرمی و رنگ طبیعی فرش ها جلوگیری کند. نصب پرده به حفظ فرش و افزایش طول عمر فرش کمک می کند.

ترمیم فرش سوخته در سریع ترین زمان برای افزایش طول عمرفرش

ترمیم فرش سوخته در سریع ترین زمان ممکن، از خسارات جدی و پارگی در فرش جلوگیری می کند و اینگونه سبب افزایش طول عمر فرش خواهد شد. بهترین راه برای ترمیم فرش سوخته، مراجعه به یک رفوگر حرفه‌ای فرش است تا از انجام صحیح و کامل ترمیم فرش اطمینان حاصل کنید. برای ترمیم یک فرش سوخته، در صورتی که شما خود توانایی انجام این کار را ندارید، بهتر است کار را به متخصصین امر بسپارید.

معمولا قالی شویی های معتبر و با سابقه رفوگر حرفه ای دارند که به راحتی فرش را رفو کرده و سوختگی فرش را ترمیم سازند. قالیشویی مهر و ماه در تهران رفوگر حرفه ای و متخصص در زمینه ترمیم فرش دارد که به راحتی می توانید فرش سوخته را در اختیارشان قرار دهید تا به صورت حرفه ای فرش را ترمیم سازند.

جلوگیری از سایش فرش برای افزایش طول عمرفرش

  • برای جلوگیری از سایش فرش و افزایش طول عمر فرش می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
  • جاروکشیدن فرش را در جهت خواب قالی انجام دهید.
  • با کفش، روی قالی راه نروید.
  • در مناطق پر رفت و آمد برای افزایش طول عمر فرش لازم است که فرش را هر چند وقت یکبار سر و ته نمایید تا همه ی قسمت های فرش پا بخورد.
  • فرش ها را تا نزنید و در هنگام جابجایی، فرش را لول کنید.
  • در تمیزی فرش از وایتکس و هر گونه مواد سفید کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  • در صورتی که فرش بر روی سطح حرکت می کند حتما از ترمز فرش استفاده کنید.

استفاده پایه مبلی برای افزایش طول عمر

استفاده از پایه مبلی می‌تواند به حفظ فرش و افزایش عمر فرش کمک کند. پایه مبلی می‌تواند از سایش، فشار و آسیب‌های دیگر به فرش جلوگیری می نماید که این اقدام می‌تواند به طول عمر فرش کمک زیادی کند. در حد امکان وسایل پایه دار و سنگین را روی فرش قرار ندهید.

گذاشتن مبل یا وسایل سنگین روی فرش، به طور مستقیم روی فرش فشار وارد می سازد و تورفتگی را بر روی قالی ایجاد می نماید که این امر سبب پارگی در فرش می شود. برای افزایش طول عمر فرش بهتر است مبل ها را در اطراف فرش قرار دهید تا پایه های آن روی فرش قرار نگیرد. در صورتی که پایه های مبل روی فرش قرار گرفت باید حتما از زیر پایه مبلی استفاده کنید تا فشار وارده بر روی فرش قدری تقلیل یابد.

فرش را اندازه بخرید تا طول عمر فرش افزایش یابد

فرش را با توجه به سایز محیط و فضایی که مد نظر دارید تهیه نمایید تا نیاز به تا زدن لبه های فرش نشود چرا که تا زدن فرش بنا به هر دلیلی از عمر فرش می کاهد. فرش هایی که تا می شوند بعد از گذشت زمان از قسمت تاشده پاره شده و یا می شکنند. اگر مجبور به استفاده از فرش بزرگ برای محیط هستید بهتر است فرش را از قسمت اضافه لول کنید.

وسایل سنگین و نوک تیز را روی فرش نکشید تا عمر فرش افزایش یابد

کشیدن وسایل سنگین و نوک تیز روی فرش می‌تواند به فرش آسیب بزند و باعث سایش و خرابی فرش شود. بنابراین اجتناب از قرار دادن وسایل سنگین مانند مبلمان یا سایر اشیاء سنگین بر روی فرش، از فشار مستقیم بر روی فرش جلوگیری کرده و سایش زودرس فرش را رقم نمی زند.

با رعایت نکات گفته شده در این مقاله، می‌توانید از سایش زودرس و خرابی و پارگی و حتی تغییر رنگ در قالی، جلوگیری کرده و طول عمر مفید فرش را افزایش دهید.