فرش ها از اجزای اصلی در دکوراسیون منزل می باشند که هم در ایران بسیار پر مصرف هستند و در دکوراسیون منزل وجود دارند و هم در خارج از ایران افراد، فرش در منازل می اندازند تا منزل را چشم نواز کنند و زیبایی منحصر به فردی به خانه و چیدمان خانه دهند. از این رو کثیفی و آلودگی در فرش بسیار به چشم می آید. زمانی که فرش کثیف می شود باید سریعا به دنبال پاک نمودن لکه و کثیفی بروید و با روش های از بین بردن لکه های فرش آشنایی داشته باشید چرا که اگر لکه کهنه و قدیمی شود، به راحتی از روی قالی پاک نمی شود و نیاز به افراد متخصص و دستگاه ها و مواد شوینده قالی دارد.

روش های از بین بردن لکه های فرش
روش های از بین بردن لکه های فرش – قالیشویی مهر و ماه

روش های از بین بردن لکه های فرش ها

لکه های روی فرش انواع مختلفی دارد از این رو پاک کردن هر کدام از این لکه ها روش و محلول خاص خود را دارد که باید برای از بین بردن لکه از روی فرش استفاده شود.

پاک کردن لکه های طبیعی فرش

لکه های طبیعی فرش لکه هایی است که بر اثر ریختن گیلاس، توت ها، غذای طبیعی و یا شیر می باشد که همه ی این لکه ها بر پایه ی آب هستند و به نوعی آسانترین لکه ها برای پاک شدن می باشند. برای پاک کردن لکه های طبیعی باید از مقدار کمی مواد شوینده و سرکه سفید و آب گرم استفاده کنید.

پاک کردن لکه های مایع روی فرش

لکه های مایع همان لکه هایی هستند که به صورت جاری و روان می باشند مانند لکه های نوشیدنی ها، جوهر و حتی ژله که زمانی که روی فرش ریخته می شوند به تارو پود داخلی فرش نفوذ می کنند و هر کدام حلال مربوط به خود را دارند.

پاک کردن لکه های جوهر روی فرش

ماست حلال خوبی برای پاک کردن لکه ی جوهر است. برای این کار باید روی لکه ی جوهر قدری ماست بریزید و آن را روی قسمت جوهری پخش نمایید. زمانی که ماست با جوهر مخلوط شد، با استفاده از یک قاشق، ماست را از روی فرش جمع کنید. این کار را چند بار تکرار نموده تا جوهر کاملا جذب ماست شود.

پاک کردن لکه های سنگین روی فرش

لکه های سنگین روی فرش لکه های مانند قهوه و خون می باشند که به راحتی با آب پاک نمی شوند و باید سریعا از روی فرش پاک شوند و الا لکه کهنه و قدیمی شده و پاک کردن آن به سختی اتفاق خواهد افتاد. برای پاک کردن لکه های سنگین از روی فرش می توانید از ترکیب آب و نوشابه استفاده کنید.

پاک کردن لکه چربی از روی فرش

برای پاک کردن لکه ی چربی از روی فرش باید پارچه ای کهنه را روی لکه بگذارید و آن را اتو بکشید. توجه داشته باشید که اتو با حرارت متوسط باشد تا گرما سبب انتقال چربی از فرش به پارچه شود و اینگونه می توانید به صورت عادی فرش را بشویید.

پاک کردن لکه های تنباکو و نیکوتین از روی فرش

برای پاک کردن لکه های تنباکو و نیکوتین از روی فرش باید از گلیسیرین استفاده شود. برای این امر باید گلیسیرین را روی محل لکه ریخته و به آرامی لکه را تمیز نمود. بعد از پاک شدن لکه مقداری لکه پاک کن روی این قسمت از فرش بریزید و به مدت نیم ساعت بعد محل لکه را بشویید.

پاک کردن لکه های پروتئینی از روی فرش

لکه های سر سخت پروتئینی لکه هایی هستند که بر اثر تخم مرغ، خون، مدفوع و استفراغ ایجاد می شوند. لکه های پروتئینی بسیار سرسخت بوده و به راحتی از روی فرش پاک نمی شوند.

برای پاک کردن لکه ی خون و تخم مرغ باید از محلول آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید استفاده کنید.

پاک کردن لکه ی دوده از روی فرش

برای پاک کردن لکه ی دوده از روی فرش کافی است که مقداری نمک روی فرش بریزید و بعد از نیم ساعت این قسمت را با جاروبرقی جارو نمایید تا لکه کاملا از بین برود.

از بین بردن لکه آدامس و موم از روی فرش

برای پاک کردن لکه ی آدامس و یا موم از روی فرش باید مقداری یخ را در پارچه نازکی قرار دهید و آن را روی لکه مورد نظر بگذارید تا خشک و سفت شود. بعد از آن باید با یک وسیله ی تیز مانند چاقو، به آرامی لکه را از روی فرش جدا نمایید.

از بین بردن لکه های طبیعی از روی فرش

برای از بین بردن لکه های محلول در آب مانند چای و دم نوش و یا قهوه که لکه های سرسختی هستند باید از مقداری آب ولرم و پودر لباسشویی و اسفنج استفاده کنید و اگر باز هم لکه از بین نرفت و اثری از لکه روی قالی بود باید از آب اکسیژنه ی 5 درصد به همراه کمی آب، برای لکه زدایی استفاده کنید تا لکه کاملا محو شده و از بین برود.

پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش

برای پاک کردن چسب قطره ای و یا چسب های دوقولو از روی فرش باید ابتدا چند قطره استون را روی لکه چسب بریزید و سپس با آرامش لکه را پاک نمایید. برای پاک کردن لکه می توانید از یک پارچه نخی استفاده کنید. با اتو پارچه را گرم نموده و اینگونه با قرار دادن پارچه روی لکه، چسب قطره ای از فرش جدا شده و به پارچه می چسبد.

توجه داشته باشید که استون سبب تغییر رنگ و بافت فرش می شود به توصیه ی سایت coit قبل از هر چیز آن را روی قسمتی از فرش که در دیدرس نیست انجام دهید، در صورتی که نتیجه مطلوب حاصل شد به سراغ پاک کردن لکه مورد نظر بروید.

پاک کردن لکه ی شربت از روی فرش

برای پاک کردن لکه شربت از روی فرش باید از آب گازدار استفاده کنید. آب گاز دار را روی لکه بریزید و بعد از آن یک حوله روی آن قرار داده و بعد از مدتی مایع تمیز کننده فرش را به همراه آب گرم روی قالی اسپری نمایید و سپس مجدد حوله را روی لکه قرار دهید و با اتو کشیدن حوله، لکه را پاک نمایید.

برای پاک کردن لکه های شربت انار که رنگی است کار، سخت تر خواهد شد و باید از ترکیب آب و سرکه برای پاک کردن لکه شربت استفاده کنید. توجه داشته باشید که ما در این مورد حوله یا دستمال را روی لکه نمی کشیم و تنها حوله و دستمال را روی لکه می گذاریم چرا که با کشیدن حوله روی لکه تنها لکه ی شربت در سطح قالی پخش می شود.

در کل پاک کردن و از بین بردن برخی از لکه های فرش در منزل شدنی است و کار سختی به حساب نمی آید و اگر فردی دقیقا مرحله به مرحله و مو به مو طبق موارد گفته شده پیش برود به راحتی می تواند خود به تنهایی فرش را لکه زدایی نمایید ولی اگر فرد زمان کافی برای آموزش دیدن و از بین بردن لکه های فرش را نداشت و یا لکه های روی فرش به راحتی پاک نمی شدند، توصیه می شود فرش را در اختیار قالی شویی های معتبر بگذارد تا قالی شویی ها کار شستشوی قالی را عهده دار شوند.

برخی از لکه های روی قالی ها به راحتی با شستشوی خانگی از بین نمی روند، مثل لکه های زعفران، لکه های چسب، لکه های شربت های رنگی و … . این لکه ها به سختی از روی فرش پاک می شوند و حتما نیاز به تخصص و وسایل پیشرفته و مواد شستشوی قوی برای تمیزی دارند.

از این رو باید کار شستشو و از بین بردن لکه های سرسخت را به قالی شویی های معتبر و دارای سابقه درخشان مانند قالیشویی مهر و ماه در تهران سپرد تا قالی ها را بدون هیچ گونه آسیب، با پیشرفته ترین و مدرن ترین دستگاه های قالیشویی در سریع ترین زمان ممکن شستشو دهند. مجموعه ی مهر و ماه با ارائه خدمات قالیشویی در کاشانک تهران امکان سرویس دهی به کل منطقه یک و حتی کل شهر تهران در سریعترین زمان ممکن را دارد.

 قالیشویی مهر و ماه در تهران مدرن ترین دستگاه های قالی شویی را دارد که هیچ گونه آسیبی به قالی وارد نمی سازند. کادر مجرب و آموزش دیده ی قالی شویی مهر و ماه، به راحتی می دانند چگونه و با چه موادی لکه های سرسخت را از روی قالی ها ی ماشینی و دست باف از بین ببرند.