پارچه مخمل  از قدیم الایام پراستفاده ترین پارچه در صنعت مبل سازی است و هیچ گاه دمده نشده است و ظاهری شیک و زیبا به مبل می دهد، زیرا علاوه بر زیبایی، نرمی و لطافت خاصی هم دارد.  مخمل پارچه ای است که نیاز به مراقبت ویژه ای دارد چرا که تمیز کردن آن دشوار است و برای شستشو باید نکات خاصی را رعایت نمود و اگر به صورت اصولی مبل مخمل را شستشو دهید این شستشو اصلا سخت نخواهد بود. در این مطلب در مورد تمیز کردن مبل مخمل بیشتر خواهیم گفت با مجله خبری قالیشویی و مبل شویی مهر و ماه همراه باشید.

مخمل چیست؟

برای انتخاب روش تمیز کردن مبل مخمل ابتدا باید بدانید که جنس پارچه مبل چگونه است و باید گفت که مخمل های طبیعی شستشوی سخت تری نسبت به مخمل های مصنوعی دارند. مخمل قبلا از ابریشم پرزدار تهیه می شد که بسیار گران قیمت بود.

این پارچه بر خلاف سایر پارچه ها، تخت بافته نیست و در تولید این پارچه مواد بیشتری استفاده شده است که در دو ضخامت بافته می شود. همین تهیه ی پیچیده سبب شده تا لطافت ویژه ای در مخمل ایجاد شود. امروزه به غیر از ابریشم، از انبوهی از مواد طبیعی یا مصنوعی در ساخت مخمل استفاده می شود از جمله پنبه، پلی استر، ویسکوز، کتان، موهر و پشم که بیشتر مخمل های موجود در بازار از ویسکوز هستند که به آن مخمل هنری هم  می گویند.

مخمل ها بسته به جنسی که دارند تمیز نمودن متفاوتی را خواهند داشت مثلا مخمل های تهیه شده از کتان یا پلی استر در منزل به راحتی شستشو می شوند ولی مخمل های تهیه شده از ابریشم و ریون بسیار حساس هستند و ممکن است در حین تمیز شدن آسیب ببینند.

نحوه تمیز کردن مبل مخمل در منزل

اگر تصمیم به تمیز کردن مبل مخمل در منزل دارید در ابتدا باید به برچسب مبل مخمل خود نگاه نمایید و مواد تشکیل دهنده مبل و دستورالعمل مراقبت و تمیز نمودن آن  را بررسی نمایید.

W: مبل های مخملی که این علامت را دارند برای تمیزی و شستشویشان باید تنها از آب برای شستشو استفاده کرد.

S: برای مبل های مخملی که این علامت را دارند به هیچ عنوان نباید آب استفاده شود چرا که آب لکه های زشتی را روی سطح مخمل مبل ایجاد می کند. برای پاک کردن این سری از مبل های مخمل باید به سراغ محلول های بدون آب رفت. این محلول ها در بازار هستند و می توانید برای تمیزی از آن ها کمک بگیرید.

WS: برای این سری از مبل های مخمل می توانید هم از آب و هم محلول های پاک کننده بدون آب استفاده نمایید.

X: برای پاک کردن این دسته از مبل های مخمل باید تنها از جاروبرقی و برس های نرم برای تمیز کردن استفاده کنید تا پارچه مبل آسیب نبیند.

تمیز کردن مبل مخمل
قالیشویی و مبل شویی مهر و ماه – تمیز کردن مبل مخمل

بهترین روش تمیز کردن مبل مخمل

برای تمیز کردن مبل مخمل باید یادگیری نحوه صحیح شستشوی مبل مخمل را به طور کامل داشته باشید و تنها در این صورت است که شستشوی مبل مخمل کار بسیار ساده ای می شود.

توجه داشته باشید که تمیز کردن مبل مخمل را به طور روزانه انجام دهید و برای نظافت به نکات زیر توجه نمایید:

  1. زمان جارو برقی کشیدن منزل روی سطح مبل مخمل را با ابزار مخصوص جارو بزنید تا مبل خود را عاری از هر گونه کرک و مو و گرد و غبار و زباله نمایید زیرا این موارد سبب کثیف شدن ظاهر مبل خواهد شد.
  2. بعد از آن با یک برس مخملی روی مبل بکشید، توجه داشته باشید که برس را در جهت الیاف روی مبل مخمل حرکت دهید تا کرک هایی که جارو برقی از سطح مبل جمع نکرده، جمع آوری شود.
  3. اگر هنگام تمیز نمودن سطح مخمل با چین و چروک، خطوط و یا حتی لکه هایی مواجه شدید با استفاده از بخارشو در جهت تمیز کردن مبل مخمل اقدام نمایید.
  4. اگر نمی دانید که مخمل مبلتان طبیعی است یا مصنوعی بهتر است کار تمیز کردن مبل مخمل را به مبل شویی های با تجربه و با سابقه درخشان بسپارید زیرا این مبل شویی ها به صورت حرفه ای و با دستگاه های مدرن کار شستشوی مبل را انجام می دهند و اینگونه شستشوی مبل را بدون آسیب و در کمترین زمان خواهید داشت.

قالیشویی و مبل شویی مهر و ماه در تهران و کرج به صورت تخصصی در زمینه مبل شویی فعالیت دارد و مجهز به دستگاه های مبل شویی مدرن و کادر مجرب است این مبل شویی به صورت تخصصی در زمینه مبل شویی فعالیت دارد و مبل هایتان را در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ گونه آسیب به مبل ها خواهد شست.

از بین بردن لکه ها از روی مبل مخمل

توجه داشته باشید در صورتی که لکه ای روی مبل ایجاد شد سریعا در جهت رفع لکه از روی مبل اقدام نمایید زیرا با گذشت زمان لکه ها درون پارچه قرار می گیرند و به اصطلاح به خورد پارچه می روند و اینگونه پاک شدن لکه به سختی اتفاق می افتد. اگر لکه ای روی مبل ایجاد شد توجه داشته باشید که برای حذف لکه به ترتیب مراحل زیر اقدام نمایید:

قبل از هر کاری سطح مبل را عاری از هرگونه گرد و خاک و کرک و زباله نمایید و برای این کار باید از جارو برقی استفاده کرده و پس از آن روی سطح مبل مخمل را برس مخصوص پارچه مخملی بکشید تا این گونه مبل عاری از هرگونه کرک و مو شود.

در مرحله بعد باید ترکیبی را درست نمایید تا پاک کننده ی لکه های مبل باشد و بتواند مبل مخملی را بدون هیچ آسیبی تمیز نموده و شستشو دهد. می توانید یک محلول را با ترکیب 100 میلی لیتر آبلیمو و 1 قاشق غذا خوری بی کربنات سودا درست کنید.

محلولی دیگر هم می توانید برای تمیز کردن مبل مخمل درست نمایید، برای این کار باید چند قطره مایع شستشو را در 50 میلی لیتر آب حل کنید پس از کف کردن محلول، از حباب های ایجاد شده برای تمیزی سطح مبل مخمل استفاده کنید. این نوع محلول را با صابون هم می توانید درست نمایید.

محلول جوش شیرین و آبلیمو هم ترکیب موثری در پاک نمودن لکه ها از روی مبل مخمل می باشد. برای درست کردن این محلول باید در ظرف بزرگی، نصف لیوان آبلیمو را با آب ترکیب نمایید و سپس دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به محلول اضافه نمایید، محلول ایجاد شده شروع به جوشیدن و کف کردن می کند. این محلول بسیار موثر در پاک کردن لکه از روی مبل های مخمل است.

هر کدام از این محلول ها را که خواستید درست کنید و با استفاده از دستمالی تمیز این محلول ها را روی مبل بکشید تا لکه ها به آرامی پاک شوند. توجه داشته باشید که رطوبت دستمال آغشته به محلول را به خوبی بگیرید و سپس به آرامی و بدون هیچ فشاری روی سطح مبل مخمل بکشید.

در مرحله بعد باید سطح مبل مخمل را با دستمال بدون هیچ فشاری خشک کرده و بعد از گذشت زمان و خشک شدن کامل مبل مخمل، با جاروبرقی سطح مبل مخمل را صاف و یکدست نمود.

توجه داشته باشید که تمیز کردن مبل مخمل با رنگ تیره راحت تر از پاک کردن مبل مخمل با رنگ روشن است زیرا لکه ها روی مبل مخمل تیره کمتر خود را نشان می دهند.

تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو

یکی دیگر از روش های تمیز کردن مبل مخمل ، شستشوی مبل با بخارشوی است که بسیار موثر و کارآمد است. توجه داشته باشید قبل از استفاده از بخارشو حتما جنس مبل را مد نظر داشته باشید زیرا برای هر جنس مبل باید درجه بخارشو را متناسب با آن تنظیم نمود. مبلمان مخمل ظرافت و لطافتی ویژه دارند از این رو باید در تنظیم درجه بخارشو دقت ویژه نمود.

ابتدا سطح مبل را با جارو برقی و برس مخملی با دقت و به طور کامل تمیز نمود و سپس با بخار شو شستشوی مبل مخمل را داشته باشید. حواستان باشد که بخارشو را محکم روی سطح مخمل مبل نکشید و بعد از اتمام کار و پاک شدن لکه ها باید مدت زمانی را برای خشک شدن سطح و بافت زیرین مبل صبر نمایید.

توجه داشته باشید پاک کردن لکه جوهر از روی مبل کار راحتی نمی باشد و با شستشوی خانگی نمی توان لکه جوهر را از روی مخمل پاک نمود از این رو پاک کردن لکه خودکار از روی مبل مخمل کار راحتی نیست. تمیز کردن لکه خودکار با نمک خوراکی راه حل مناسبی است، برای این کار باید با آب سطحی را که لکه خودکار کشیده شده است را خیس نمود و مقداری نمک خوراکی روی آن پاشید سپس به کمک دستمال نرمی نمک را روی جوهر مالش دهید تا لکه از بین برود.

گیلیسیرین هم ماده ای می باشد که در تمیز نمودن لکه خودکار و حتی لکه های قدیمی از روی مبل مخمل موثر است. چند قطره گیلیسیرین را با مایع ظرفشویی ترکیب نمایید و بعد این ترکیب را روی لکه خودکار بمالید و چند دققه زمان داده تا لکه پاک شود و بعد از آن باید محل را با کمی آب شستشو داده تا اثری از گیلیسیرین و مایع ظرفشویی نماند.

قالیشویی و مبل شویی مهر و ماه افتخار دارد خدمات تمیز کردن مبل مخمل را بصورت ویژه در کل شهر تهران در مرکز مبل شویی در محمودیه با بهترین تکنسینهای مبلشویی ایران ارائه می‌دهد.